Któż z nas nie boryka się z bólami głowy. Jedni częściej inni rzadziej, lecz jest to ból dość uciążliwy i wpływający na naszą aktywność i działanie. Czasami ból głowy jest tak mocny i nie pozwala na normalnie funkcjonowanie. Najczęściej sięgamy po tabletkę przeciwbólowąi nie szukamy przyczyny tej dolegliwości. Mało kto wie, że w wielu przypadkach ból głowy występuje po spożyciu produktów zawierających tyraminę.

Tyramina organiczny związek chemiczny- amina występuje w wielu produktach żywnościowych. Po spożyciu produktu zawierającego traminę, dochodzi do podwyższenia ciśnienia w wyniku czego naczynia krwionośne kurczą się, aby następnie się skurczyć. Przy gwałtownych kurczach naczyń krwionośnych dochodzi do bóli migrenowych. Wzrost ciśnienia krwi prowadzi do przełomu nadciśnieniowego,a w następstwie dochodzi do silnego bólu migrenowego.. Tyramina występuje w żywności pochodzenia roślinnego oraz zwierzęcego. Najczęściej jest obecna w następujących produktach; ser żółty i pleśniowy, czekolada, czerwone mięso, wątróbka, kawa, herbata, sos sojowy i owoce cytrusowe. Składnik ten również znajdziemy w produktach na pograniczu ich daty ważności spożycia, a także w produktach sfermentowanych. Szczególnie narażeni na negatywne działanie tyraminy są osoby z obniżonym progiem tolerancji na ten składnik. W niektórych przypadkach u osób uczulonych na tyraminę może dochodzić do szybszej akcji serca- kołatania, a również do obniżonej odporności na stres i wahania nastroju.

Bóle migrenowe nie należą do najprzyjemniejszych, a jeśli zbyt długo i często dają o sobie znać, mogą prowadzić do rożnych powikłań, również tych związanych z nagminnym z zażywaniem środków przeciwbólowych. Należy przyjrzeć się temu co spożywamy i jaka jest interakcja spożywanych produktów z nasilającym się bólem głowy. Jeśli zaobserwujemy cykliczny, nawracający ból migrenowy to najwyższa pora, aby wprowadzić odpowiednią dietę. Odpowiednio zbilansowana dieta, wykluczenie w miarę możliwości produktów zawierających tyraminę, jak również spożywanie większej ilości wody , powinno wspomóc nasza walkę z migreną. Warto również w trosce o nasze zdrowie i w celu złagodzenia dolegliwości bólowych spożywać magnez, a w przypadku silnego ataku migrenowego, zamiast tabletki przeciwbólowej zastosować witaminę B, która ma działanie rozszerzające naczynie krwionośne.